
Egy új, a megszokottól merőben eltérő kutatás azt vizsgálta, a test illata, szaga, mennyire befolyásolhatja az embert, ki lehet a barátja, és ki nem.
A Scientific Reports tudományos folyóiratban megjelent tanulmány, amelyet a Cornell Egyetem vezetett, női egyetemistákat vizsgált. Az eredmények arra utalnak, hogy a mindennapi testszag kiemelkedő szerepet játszik a barátságok kialakulásában. A kutatók szerint az illat erőteljesebb első benyomást kelt, mint maga a megjelenés, írja a Psychiatrist.
„Amikor az emberek találkoznak, sok minden hat rájuk egyszerre” – magyarázta Vivian Zayas pszichológiaprofesszor, a kutatás egyik társszerzője. „De a szag, amit az emberek valamilyen szinten érzékelnek – bár valószínűleg nem tudatosan –, előrevetíti, hogy szimpatikus lesz-e a másik. Megdöbbentő, milyen finoman hangolódunk másokra, anélkül, hogy ezt tudatosítanánk.”
Négyperces illatbarátság
A kutatók egy úgynevezett „gyorsbarátkozós” kísérletet szerveztek, amelyben a résztvevők rövid, négyperces beszélgetésekben ismerkedtek egymással. Minden találkozó előtt és után meg kellett mondaniuk, mennyire érzik barátságosnak a másik személyt – kizárólag annak viselt pólójának szaga alapján. A kísérlet során emellett egy-egy villanásnyi, mindössze 100 milliszekundumos pillantást vethettek egymás fényképeire is, és ez alapján is értékelniük kellett a „barátság-potenciált”.
A legnagyobb meglepetést az okozta, hogy az illat alapján hozott megérzések pontosabban jelezték előre a lehetséges barátságokat, mint az arc alapján kialakított benyomások. „Ha valakiről már egy tizedmásodperces fényképes benyomás alapján azt gondolod, hogy akár jó barátod is lehetne, akkor jó eséllyel ugyanezt érzed a pólója illata alapján is” – magyarázta Zayas.
Az illatok változhatnak is
A kutatás másik izgalmas megállapítása az volt, hogy az élő interakciók megváltoztatták a résztvevők szagélményét. Ha valaki pozitív élményt élt át a beszélgetés során, utólag kellemesebbnek ítélte meg a másik testszagát is. Ez arra utal, hogy az illattal kapcsolatos benyomásaink nem statikusak, hanem formálhatók, alkalmazkodnak az élményeinkhez. A kutatók ugyanakkor kiemelték, hogy ezek a hatások nagyrészt személyes preferenciákon alapulnak, nem valamilyen univerzális „illat-kompatibilitáson”.
„Számomra teljesen logikus, hogy az, hogyan szagolsz, befolyásolja, hogyan ítéllek meg” – mondta a tanulmány vezető szerzője, Jessica Gaby. „Ami igazán meglepett, az az volt, hogy egyetlen interakció is képes megváltoztatni a másik testszagának megítélését. Ez lenyűgöző.”
Több mint parfüm – diplomáciai szagok
A kutatás egy régi rést volt hivatott betölteni, hisz míg a vizuális benyomásokat (például az arcot) sok tudományos kutatás vizsgálja, az illatok eddig alig kaptak figyelmet. A múltban leginkább a „természetes” testszagot mérték laboratóriumi körülmények között, de a való életben ritkán találkozunk mások valódi szagával.
A diplomáciai szag
A mindennapokban inkább egy bonyolultabb, úgynevezett „diplomáciai szag” alapján alkotunk véleményt. Ez az illatkeverék sok tényezőből áll össze: parfüm, étrend, háziállatok, mosószer – mind része az egyéni „illatvilágnak”.
„Ez nem csak a parfümről szól” – tette hozzá Gaby. „Számít, mit eszel, hogy kutyás vagy macskás vagy-e, milyen mosószert használsz. Ezek együtt adják a diplomáciai illatot. Egy illattérben élsz – és az a kérdés, hogy ez mennyire passzol mások illattereihez.”
A kevés meglévő kutatás arra utal, hogy a diplomáciai szagok más típusú, de társadalmilag releváns információkat hordoznak, mint a nyers testszag. Az emberek általában pozitívabban ítélik meg egymást, ha illatosított szag is jelen van.
Barátság szaglás alapján
A korábbi tanulmányokkal ellentétben, amelyek steril laboratóriumi környezetben készültek, ez a kutatás nagyobb hangsúlyt fektetett az „ökológiai érvényességre”, vagyis arra, hogy a való élethez közelebbi helyzeteket teremtsenek. A kutatás szerint, ha valakinek az illata már az elején pozitív elvárásokat ébreszt, az hatással lehet a kapcsolat jövőjére is. És ahogy a kapcsolat mélyül, az illatélmény is átalakulhat, megerősítve az érzelmi kötődést.
„Eredményeink azt mutatják, hogy a szaglás kiegészíti, nem helyettesíti a látást” – írták a kutatók összegzésként. „Ez az érzékelési forma meglepően nagy szerepet játszik abban, hogyan igazodunk el a társas világban.”
Miközben társadalmunk a vizuális benyomásokra van kihegyezve – gondoljunk csak a társkereső alkalmazásokra vagy a közösségi médiára –, az illat továbbra is egy láthatatlan, de erőteljes tényező marad a kapcsolatainkban.
Ez is érdekelheti:
Egy kutatás szerint a nők a szaguk alapján ismerik fel a szingli férfiakat
A nyitókép csak illusztráció, forrás: Image by halayalex on Freepik