Régen elég volt a hónaljunkat illatosítani, ma azonban egyre több új termék célozza meg a test legintimebb területeit is

ahl pexels tofros com 83191 542506

Korábban elég volt a hónaljunkat illatosítani, ma azonban egyre több új termék célozza meg a test legintimebb területeit is. Valódi igényről van szó – vagy csupán a félelemkeltés legújabb eszközéről?

A kérdést Lucy Knight újságíró járta körül a Guardianben, bemutatva a trendet, amely a testápolási piacon, a kozmetikai iparban az elmúlt években indult látványos növekedésnek.

A teljes test illatosításának divatja

Idén a Sure dezodormárka játékos reklámban mutatta be új Whole Body dezodorát, amelyet „ta-tasra, trottersre és marblesre” – azaz mellekre, lábra és herékre – is ajánlanak. Bár a 2000-es évek testpermetei (például Lynx, Charlie, Impulse) nem voltak ismeretlenek, a konkrét testrészekre szánt dezodorok csak 2018-ban jelentek meg. Ekkor alapította egy amerikai szülész-nőgyógyász a Lume Whole Body Deodorantot, miután számos páciense aggódott az „alsó” szagok miatt. A Lume roll-on, krém, spray és törlőkendő formában kapható, és több mint 200 000 ötcsillagos értékeléssel büszkélkedhet. A nagy márkák gyorsan követték: 2025-re a Dove, az Old Spice és a Secret is piacra dobta saját teljes testre szánt termékeit, míg a Lynx „lower body spray”-je reklámjában kosárlabdázók és moziban kúszó rajongók illatoznak egymás alsótestének közelében. A természetes dezodorként hirdetett AKT a 2024-es párizsi olimpián a brit evezős válogatottal lépett partnerségre, és „fejtől talpig” ajánlja balzsamát.

Az influenszerek sem maradtak ki: az LA-ben élő Nicole Bennett TikTokon, a brit Bella Hill pedig saját videójában dicsérte a Sure Whole Body Deo-t, kiemelve, hogy „bárhol használható, ahol frissességre van szükség”. Monique Rossi, az Unilever dezodor márkáinak brit és ír igazgatója szerint a fogyasztói kutatások egyértelműen megmutatták, hogy az egyik legnagyobb elvárás a „frissesség”, ami indokolta a termékfejlesztést.

Szükséglet vagy mesterségesen keltett félelem?

Jessica DeFino szépségipari újságíró szerint a jelenség inkább mesterséges igény, mint valós szükséglet. Példaként említi, hogy ha valaki egy TikTok-videóban hallja, mennyire „kínos” lehet edzés közben rossz szagot árasztani, könnyen elhiheti, hogy új termékre van szüksége – még ha eddig soha nem aggasztotta a kérdés. Michelle Spear, a Bristoli Egyetem anatómiaprofesszora emlékeztet: az emberi test természetes módon izzad, és a testszagot a bőr mikrobiomjának baktériumai alakítják ki. Az apokrin mirigyek – főleg a hónaljban és az ágyéki részen – okozzák az erősebb szagokat, ezért hagyományosan a hónalj a dezodorok célpontja. A teljes testre szánt dezodorok nem veszélyesek, ha az utasítások szerint használják őket, mivel jellemzően nem tartalmaznak magas alumíniumsó-koncentrációt, de az ekcémás vagy érzékeny bőrűeknek óvatosnak kell lenniük.

Spear rámutat, hogy ezek a termékek „nem olcsók”, és senkinek sem kellene úgy éreznie, hogy „piszkos”, ha nem használja őket. Ha valaki napi tisztálkodás és hagyományos hónalj-dezodor mellett is erős testszagot tapasztal, az inkább egészségügyi kivizsgálást igényel. A londoni bőrgyógyász, Noman Mohamed (@drnomzzy) szerint „az egész testnek nincs szüksége dezodorra, hiszen nem bűzlik minden testrészünk”. Szerinte az antiperspiránsok – melyeket éjszaka érdemes felvinni – hatékonyabban csökkentik az izzadást, így a baktériumoknak kevesebb „táplálékuk” marad.

A közösségi médiában vegyes a fogadtatás: egyesek marketingfogásnak tartják, mások például a menopauza okozta „mellizzadás” enyhítésében forradalminak érzik. Egy Reddit-felhasználó például hiszterektómiára készülve talált megoldást a Lume segítségével: „Naponta zuhanyoztam, tiszta ruhát viseltem, mégis volt egy kellemetlen szag a lágyékhajlatban. A Lume megoldotta a problémát.”

DeFino szerint a jelenség összefügg a „genitális szorongás” erősödésével: az amerikai abortusztörvények, a brit legfelsőbb bíróság biológiai nemről szóló döntése, és a konzervatív családpolitikai retorika mind hozzájárulnak ahhoz az érzéshez, hogy a test feletti kontroll külső erők kezében van. „Amikor az állam szabályozza a tested, a ‘genitális bőrápolás’ azt sugallja, hogy te magad is ellenőrzés alatt tarthatod” – mondja. A „FOBO” („fear of body odour”) kifejezést, amelyet a Sure kampányai használnak, valószínűleg a márka találta ki, de a félelem létezik: egy 2019-es brit felmérés szerint a megkérdezett 2000 felnőtt 30 százaléka került már társaságot attól tartva, hogy rossz szagot áraszt.

A dezodorpiac tehát új frontot nyitott a higiénia és szépség világában, de a szakértők hangsúlyozzák: a legtöbb embernek a hagyományos hónalj-dezodor és az alapvető higiénia továbbra is bőven elegendő.

Ez is érdekelheti:

Egy új tanulmány szerint a test illata befolyásolhatja, ki lehet barát, és ki nem

A nyitókép csak illusztráció, forrás: Photo by Tofros.com: pexels