Miért torlódik 70 000 kínai elektromos autó a brazil kikötőkben?

A brazil kikötők idén több mint 70 000 eladatlan kínai elektromos autó (EV) miatt váltak zsúfoltá, ami jól mutatja a kínai autógyártók növekedési nehézségeit – számolt be erről a Bloomberg.

Brazília korábban a piac élénkítése érdekében mentesítette az elektromos és hibrid autókat a 35%-os importvám alól. Ez a politika, amely az előző évtizedben indult, vonzotta a kínai autógyártókat, akik lényegében létrehozták az elektromosjármű-piacot az országban, és ahol több mint 200 millió ember él, írja a Business Standard.

A helyi autógyártók, köztük a General Motors leányvállalatai, sokáig elhanyagolták az elektromos és a hibrid piacot, egészen az utóbbi időkig. Amikor azonban a Luiz Inácio Lula da Silva elnök vezette brazil kormány 2023 januárjában visszaállította az importvámokat – 10%-kal kezdve, amely 2026 közepére 35%-ra nő –, a kínai gyártók gyorsan reagáltak.

A BYD és a Great Wall Motor, amelyek globális terjeszkedésre törekednek, Brazíliát kulcsfontosságú piacnak tekintik, hisz az ország a világ hatodik legnagyobb autópiaca, jelentős lehetőségeket kínál, különösen más nagy gazdaságok protekcionista intézkedései mellett.

A kínai gyártók, akik kezdetben uralták Brazília feltörekvő elektromosautó-piacát, most erős versennyel és lassuló kereslettel néznek szembe. A brazil kikötőkben felhalmozódott járművek részben amiatt jelentek meg, mert most még nem kell megfizetni az újonnan visszaállított magasabb vámokat, így az eladási ár is alacsonyabb maradhat. Eközben a helyi gyártók, ösztönözve a versenytől, fokozzák elektromosautó-kínálatukat és befektetéseiket a térségben.

A BYD stratégiája a brazil tarifák ellen
A BYD, amely idén globálisan 100 milliárd dollárt meghaladó értékesítést érhet el, Brazíliában jelentős piaci részesedést szerzett versenyképes árazású elektromos autóival. Az alapmodellje például mindössze 115 800 reálért (19 100 dollár) kapható, ami olcsóbb, mint sok benzines riválisa.

A BYD hatalmas készleteket szállított Brazíliába a vámemelések előtt, így novemberre 35 000 autót jelentett be, amelyek beragadtak a kikötőkbe, és ami körülbelül négyhavi kínálattal ér fel. Alexandre Baldy, a BYD Brazil alelnöke védelmébe vette ezt a stratégiát, mondván, valójában ez segít fenntartani a versenyképes árakat.

Lassuló kereslet és kihívások az EV-piacon
Bár Brazíliában nőtt az elektromos járművek értékesítése, részesedésük az összes eladáshoz viszonyítva stagnál. 2023 januárjában az elektromos járművek az autóeladások 7%-át tették ki, majdnem kétszer annyit, mint az előző évben, de azóta ez az arány nem nőtt tovább. Az októberig eladott 2 millió autóból mindössze 140 000 volt elektromos.

Brazília hatalmas földrajzi kiterjedése további kihívást jelent az elektromos járművek terjedésében. A töltőinfrastruktúra hiánya és a nagy távolságok miatt sok fogyasztó továbbra is vonakodik az átállástól. Ennek kezelésére a kínai autógyártók növelik befektetéseiket: a BYD például 2025 márciusában tervezi megnyitni egyik első, Ázsián kívüli gyárát egy volt Ford-létesítményben. A gyár célja, hogy két éven belül évente 300 000 autót gyártson.

Európai tarifák és globális verseny
Miközben Brazíliában terjeszkednek, a kínai EV-gyártók Európában újabb akadályokkal néznek szembe, így pl. Európában, ahol az Unió októberben magas vámokat vetett ki az importált kínai elektromos járművekre Ezek az intézkedések öt évig maradnak érvényben, és tovább élezik az EU és Kína közötti kereskedelmi feszültségeket.

Fokozódó verseny a brazil EV-piacon
A kihívások ellenére a kínai autógyártók nem hátrálnak meg. A BYD és a Great Wall Motor mellett más kínai szereplők, például a Chery Automotive, a GAC, és a Geely is agresszívan terjeszkednek Brazíliában. Ugyanakkor a hagyományos autógyártók, mint a Volkswagen, a Toyota és a Renault, szintén komoly befektetéseket vállalnak hibrid és etanol-alapú megoldások fejlesztésére, hogy versenyben maradjanak az elektromos járművek dinamikus piacán.

Ez is érdekelheti:

Egy kínai cég inkább hibrid autókat adna el európai terjeszkedése során

A nyitókép csak illusztráció, forrás: Image by Jose Guertzenstein from Pixabay