
A karácsonyi időszak közeledtével sok vezető és HR-szakember fejében megfordul a gondolat: vajon érdemes-e karácsonyi ajándékot adni a cég alkalmazottainak? Ez a kérdés nem csupán egy egyszerű igen vagy nem választ igényel, hanem alapos megfontolást érdemel. Az ajándékozás ugyanis nemcsak egy kedves gesztus, hanem a vállalati kultúra és az alkalmazottak megbecsülésének fontos kifejezési formája is lehet.
Vegyünk-e karácsonyi ajándékot cégünk alkalmazottainak?
Az ajándékozás kérdése sokkal összetettebb, mint elsőre gondolnánk. Egyfelől egy jól megválasztott ajándék remek módja annak, hogy kifejezzük hálánkat és elismerésünket a munkatársak egész éves munkájáért. Másrészt viszont fontos, hogy az ajándékozás ne váljon kötelező, kényszerű rutinná, ami inkább teherként nehezedik a cégre és a dolgozókra.
Amikor az ajándékozás mellett döntesz, gondolj arra, hogy ez egy lehetőség a csapatszellem erősítésére és a pozitív munkahelyi légkör kialakítására. Egy jól átgondolt ajándék azt üzeni az alkalmazottaknak, hogy értékeled őket, és nem csak a munkájukat, hanem személyüket is megbecsülöd.
Azonban fontos, hogy az ajándékozás ne legyen kényszer. Ha a cég anyagi helyzete nem teszi lehetővé, vagy úgy érzed, hogy más módon jobban ki tudod fejezni a megbecsülést, ne félj alternatív megoldásokat keresni. Lehet, hogy egy közös csapatépítő program (például egy karácsonyi vacsora) vagy egy extra szabadnap jobban kifejezi a hálátokat, mint egy tárgyi ajándék.
Az ajándékozás mellett szól az is, hogy erősíti a lojalitást és a munkahelyi elégedettséget. Amikor egy alkalmazott azt érzi, hogy a cége törődik vele, nagyobb valószínűséggel marad hosszú távon elkötelezett. Ez nem csak emberileg fontos, de üzleti szempontból is előnyös, hiszen csökkentheti a fluktuációt és növelheti a termelékenységet.
Milyen az ideális karácsonyi ajándék?
Ha az ajándékozás mellett döntesz, kulcsfontosságú, hogy jól válaszd meg a karácsonyi ajándékot az alkalmazottaid számára. Az ideális karácsonyi ajándék a munkahelyen több szempontnak is meg kell, hogy feleljen.
Először is, fontos, hogy az ajándék ne legyen sértő vagy félreérthető. Kerüld az olyan ajándékokat, amelyek túlságosan személyesek vagy intimek lehetnek. Az ajándéknak univerzálisnak kell lennie, olyannak, ami minden alkalmazottnak örömet szerez, függetlenül nemtől, kortól vagy pozíciótól.
Másodszor, ügyelj arra, hogy az ajándék ne keltsen irigységet vagy rossz érzést. Ha különböző értékű vagy típusú ajándékokat adsz a különböző pozíciókban lévő alkalmazottaknak, az könnyen feszültséget szülhet. Az egyenlőség és méltányosság elvét tartsd szem előtt az ajándékok kiválasztásánál.
Az ideális ajándék azt sugallja, hogy a dolgozó értékes a cég számára. Kerüld az olyan olcsó, gagyi ajándékokat, amelyek azt az érzést kelthetik, hogy a munkavállaló nem fontos. Egy jól megválasztott, minőségi ajándéknak nem feltétlenül kell drágának lennie. Remek választás lehet például egy személyre szabott, de nem túl személyes ajándék.
Egy szép jegyzetfüzet a cég logójával vagy egy minőségi toll bár hasznos ajándék, de egy kissé unalmas. Mennyivel jobban örülnek az alkalmazottak egy nem túl drága, de illatos parfümnek, egy gyönyörű cserepes virágnak vagy egy sörválogatásnak. Esetleg fontold meg élmény-ajándékok adását, mint például egy közös csapatépítő program vagy egy karácsonyi vacsora, parti.
Ne feledd, hogy az ajándék mellé egy személyes üzenet, egy kézzel írt köszönőkártya sokat hozzáadhat az ajándék értékéhez. Ez azt mutatja, hogy nem csak egy kötelező gesztusról van szó, hanem valódi megbecsülésről.
Az is fontos, hogy az ajándékozás módja és ideje is megfelelő legyen. Egy közös karácsonyi ünnepség remek alkalom lehet az ajándékok átadására, ahol mindenki együtt lehet, és közösen ünnepelhetnek. Ez erősíti a csapatszellemet és lehetőséget ad arra, hogy személyesen is kifejezd a háládat és elismerésedet.
Sajtóközlemény
A nyitókép csak illusztráció, forrás: Gerd Altmann képe a Pixabay -en.