Drámai visszaesést mutatott a brit autógyártás szeptemberben, amely 1952 óta nem látott mélységekbe süllyedt. A gyártás szinte teljes leállásáért a Jaguar Land Rover ellen irányuló hackertámadás felelős, amely több milliárd fontos veszteséget okozott a brit autóiparnak és beszállítói hálózatának, írja az MTI.
A Jaguar Land Rovert bénító kibertámadás
A Brit Autógyártók és Autókereskedők Szövetségének (SMMT) pénteken közzétett jelentése szerint szeptemberben mindössze 51 090 személyautó készült Nagy-Britanniában, ami 27,1 százalékos visszaesést jelent az előző év azonos időszakához képest. Az SMMT kiemelte, hogy az elmúlt 73 év leggyengébb szeptemberi adata született.
A gyártás összeomlásának fő oka a Jaguar Land Rover (JLR) elleni kibertámadás volt, amely az indiai Tata Motors tulajdonában álló vállalatnál történt. A támadást szeptember 2-án észlelték, ezt követően a cég kénytelen volt leállítani gyártásirányító informatikai rendszereit, hogy megfékezze a támadást. Ennek következtében mind a brit, mind a külföldi üzemekben leállt a termelés, és csak október elején indult újra a gyártás, akkor is fokozatosan.
A Cyber Monitoring Centre (CMC), amely a kibertámadások gazdasági hatásainak elemzésére jött létre, a héten közölte, hogy a támadás 1,9 milliárd font, vagyis mintegy 852 milliárd forint kárt okozott a JLR-nek. A CMC szerint ez az Egyesült Királyság történetének legköltségesebb kiberincidense, amely több mint ötezer beszállító vállalatot is érintett. A szakértők úgy becsülik, hogy a gyártás 2026 januárja előtt nem fog teljesen helyreállni.
A brit autóipar súlyos visszaesése
Az SMMT részletes jelentése szerint a teljes járműipari termelés, amely a személyautókon kívül a kereskedelmi haszonjárműveket is magában foglalja, 35,9 százalékkal esett vissza éves összevetésben. Ez azt jelenti, hogy a tavaly szeptemberi 84 682 jármű helyett idén mindössze 54 319 készült el.
A hazai értékesítés még nagyobb arányban, 41 százalékkal, míg az export 33,8 százalékkal csökkent. Az SMMT adatai szerint a Nagy-Britanniában gyártott járművek közel háromnegyede (73,9%) külföldi piacokon talált gazdára, ám az exportlehetőségek szűkülése és a termelési problémák miatt a brit autóipar komoly kihívásokkal néz szembe.
A mostani helyzet rávilágít arra, hogy a kibertámadások már nemcsak pénzügyi, hanem ipari fenyegetést is jelentenek, különösen egy olyan országban, ahol az autógyártás a gazdaság egyik pillére. A szakértők szerint az adatbiztonság és az ipari rendszerek védelme kulcskérdéssé vált, ha az Egyesült Királyság meg akarja őrizni autóipari versenyképességét.
Ez is érdekelheti:
Egy férfi 2015-ben 200 Land Rovert vett, amiket most nagy haszonnal ad el
A nyitókép csak illusztráció, forrás: Image by Sergio Ricci from Pixabay



