Tömeges Pizza Hut-bezárások az Egyesült Királyságban – több mint 1200 munkahely szűnik meg

apizza 5179939 1280

A Pizza Hut 68 étterem és 11 kiszállítási egység bezárását jelentette be az Egyesült Királyságban, miután a láncot működtető franchise-partner, a DC London Pie Ltd csődvédelem alá került. A hírt pénteken erősítette meg a vállalat, hozzátéve, hogy több mint 1200 alkalmazott veszítheti el a munkáját, írja a Daily Mail.

Csőd és mentőakció – 64 étterem megmenekül, de a többi bezár

A híres étteremlánc, amelyet sokan a „mindent ehetsz” büféjéről, a salátabárról és a fagylaltadagolóról ismernek, most nehéz időszakot él át. Bár 68 egység bezár, a lánc anyavállalata, a Yum! Brands egy „előre csomagolt” csődegyezség (pre-pack administration) keretében 64 éttermet megmentett.

A DC London Pie Ltd csődgondnokává az FTI Consulting céget nevezték ki. A csőd eljárás hat héttel azután történt, hogy a brit adóhatóság (HMRC) felszámolási kérelmet nyújtott be a cég ellen, és kilenc hónappal azután, hogy a vállalat idén először szintén csődvédelembe került.

Egyes területi vezetők állítólag már a reggeli órákban hazaküldték a dolgozókat – a lezárásra váró egységek listáját azonban a cég nem hozta nyilvánosságra. Jelenleg 132 éttermet működtetnek franchise-szerződés keretében, de a lánc még az évtized elején több mint 600 egységgel rendelkezett az Egyesült Királyságban.

A szakértők szerint a csőd oka a megugró működési költségek, a fogyasztói kiadások visszaesése és az ételkiszállító alkalmazások fokozódó versenye. A Pizza Hut közlése szerint most az a cél, hogy a fennmaradó 64 étterem tovább működhessen, miközben a kiszedős és házhozszállítós egységek nem érintettek, mivel azok külön üzletágat képeznek.

Növekvő adósság, emelkedő költségek és bizonytalan dolgozók

A Yum! Brands globális tulajdonosa nyilatkozatában közölte: „Örülünk, hogy sikerült megmenteni 64 egységet, így vendégeink kiszolgálása és a munkavállalók egy része megőrizhető.” Körülbelül 1277 munkatárs kerül át az új vállalati struktúrába az Egyesült Királyság munkaügyi jogszabályai alapján.

A csőd azonban rávilágít a teljes vendéglátóipar problémáira. Gary Hemming, az abcfinance.co.uk elemzője szerint: – „A Pizza Hut második összeomlása kilenc hónapon belül komoly figyelmeztetés a vendéglátóipar számára. Amikor egy vállalat egy éven belül kétszer kerül csődbe, 40 millió fontnyi tartozással és felszámolási eljárással, az alapvető strukturális problémákra utal, amit gyors mentőakciókkal nem lehet megoldani.”

Hemming hozzátette, hogy a 300%-kal megemelkedett energiaköltségek, a munkaerőhiány miatti bérnövekedés, valamint a fogyasztói szokások eltolódása a kiszállítás felé teljesen átalakították az iparágat. – „A klasszikus éttermi modell mára elavult. Ezek a vállalatok még mindig a 2020 előtti bérleti portfólióikat viselik a 2025 utáni világban.”

A leeds-i alkalmazottak beszámolói szerint több éttermet azonnal bezártak, a dolgozókat pedig fizetés nélkül küldték haza. Egyikük elmondta, hogy „fogalmuk sem volt arról, mi történik”, és a vezetés megtiltotta nekik, hogy a helyzetről beszéljenek másokkal, nehogy „pánikot keltsenek”.

A brit sajtó szerint a Pizza Hut éttermeit korábban már egyszer megmentette egy amerikai befektető, a Directional Capital, amikor idén januárban átvette a brit dine-in egységek irányítását. Az előző tulajdonos, a Heart with Smart Limited, 40 millió fontos adósságot halmozott fel, mielőtt csődbe ment.

A Pizza Hut múltja és hanyatlása

A Pizza Hut 1958-ban alakult az Egyesült Államokban, első brit éttermét 1973-ban, Islingtonban nyitotta meg. Az 1980-as években évente átlagosan egy új egységet nyitottak hetente, majd az 1990-es évek közepén bevezették az ikonikus stuffed crust pizzát, ami hatalmas sikert aratott.

A márka számos emlékezetes reklámkampányban is szerepelt: 1996-ban például Gareth Southgate angol futballista a Pizza Hut reklámjában tűnt fel, miután kihagyta a sorsdöntő tizenegyest az Európa-bajnokságon. A humoros reklám országos sikert aratott, és kultikussá vált az angol popkultúrában.

Fénykorában a Pizza Hut több mint 600 egységgel működött az Egyesült Királyságban, és több ezer alkalmazottat foglalkoztatott. Az utóbbi években azonban a Domino’s vette át a piacvezető szerepet: 2017-re a Domino’s globális bevétele 12,2 milliárd dollárra nőtt, míg a Pizza Hut – a Yum! Brands részeként – 12,03 milliárd dollárt ért el.

A mostani bezárások a brit gyorséttermi szektor újabb mélypontját jelentik, és azt mutatják, hogy a vendéglátás világa még mindig nem heverte ki a pandémia és a gazdasági válság hatásait.

Ez is érdekelheti:

Tesztelték a fagyasztott sajtos pizzákat, melyik a legjobb

A nyitókép csak illusztráció, forrás: Image by DesignDraw DesignDrawArtes from Pixabay