Miért virágzik újra a kazetták, CD-lejátszók és lemezjátszók piaca?

ahl pexels ds stories 9227683

A digitális zenei szolgáltatások korában sokan gondolnák, hogy a kazetták, CD-lejátszók és lemezjátszók végleg a múlt részévé váltak. A valóság azonban egészen más képet mutat: világszerte egyre többen fordulnak vissza a klasszikus zenehallgatási formákhoz, és ezzel párhuzamosan a régi audioeszközök javítása és újrahasználata is látványos fellendülést mutat, írta (egy éve) a BBC.

A kazetták visszatérése és a nosztalgia ereje

Manchesterben működik a Mars Tapes, amely Alex Tadross társtulajdonos szerint az Egyesült Királyság utolsó olyan üzlete, amely kizárólag kazettás zenei kiadványokat árul. A bolt forgalma kifejezetten erős: Tadross elmondása szerint amikor bejelentették az Oasis turnéját, szinte minden Oasis-kazetta azonnal elfogyott. Hasonlóan nagy az érdeklődés az 1980-as évek zenéi iránt, különösen Kate Bush kazettái kelendők, amit Tadross részben annak tulajdonít, hogy a zenész dalai szerepeltek a Stranger Things című Netflix-sorozatban.

A vásárlók köre vegyes: sok húszas éveiben járó fiatal és tinédzser most ismerkedik először a kazettákkal, míg a negyvenes-ötvenes korosztály inkább nosztalgikus okokból vásárol. Tadross szerint a vásárlók többsége mégis 30 év alatti, és gyakran szülőkkel együtt érkeznek az üzletbe. Népszerűek a bolt saját márkás kazettás magnói is, sokan itt veszik meg életük első ilyen készülékét. A Mars Tapes sikere egy szélesebb trend része: egyre többen vásárolnak és javíttatnak régi zenei eszközöket.

A SEMRush adatai szerint 2020 és 2024 között a „CD player repair near me” keresések 23 százalékkal, míg az „audio equipment repair near me” kifejezés keresései 91 százalékkal nőttek. A Statista előrejelzése szerint a globális elektronikai javítási szolgáltatások piaca 2021 és 2033 között 122 milliárd dollárról 240 milliárd dollárra nőhet.

Javítás, fenntarthatóság és érzelmi kötődés

Sokan azért fordulnak el a digitális zenei megoldásoktól, mert a modern Bluetooth-hangszórók és fülhallgatók nem nyújtják azt az egyedi élményt, amit a régi eszközök. Sarah Dodge, az Ellen MacArthur Foundation stratégiai design menedzsere szerint a piac tele van olcsó, kényelmes, de személytelen eszközökkel. Úgy véli, hogy amikor valaki megjavít egy tárgyat, erősebb érzelmi kötődést alakít ki vele, így a tulajdonlás élménye is sokkal értékesebb lesz.

Mark Maher, a West Midlands régióban működő Perton Electronics tulajdonosa eredetileg hobbiból javított audioeszközöket, ám a megnövekedett kereslet miatt 2023 szeptemberében felmondott multinacionális munkahelyén, hogy teljes munkaidőben ezzel foglalkozzon. A kereslet annyira megnőtt, hogy kénytelen volt lezárni weboldala kapcsolatfelvételi űrlapját. Elmondása szerint egyre többen szeretnék felújíttatni régi Sony Walkmanjeiket, kazettás rádióikat vagy hordozható CD-lejátszóikat, amelyeket tinédzserkorukban használtak. Szerinte ezek az eszközök korábban tartósabbra és javíthatóbbra készültek, mint a mai modellek, ráadásul komoly szakemberhiány is van a javítók körében.

Maher Mend it Mark nevű YouTube-csatornája közel 100 ezer feliratkozóval rendelkezik. A Back Market felújított technológiai piactér adatai szerint az audioeszközök kategóriája átlagosan 123 százalékos éves növekedést mutatott 2016 óta, és a lemezjátszók a legkelendőbb retro termékek közé tartoznak.

Londonban, a camdeni Fixing Factory javítóközpontban Dermot Jones, az innovációért felelős vezető szerint az audioeszközök a javítások jelentős részét teszik ki. Kazettás magnók, CD-lejátszók, fejhallgatók, hangszórók és lemezjátszók egyaránt megfordulnak náluk. Jones kiemeli, hogy a régi készülékek hosszabb élettartamúak, a műszaki leírások és szervizkézikönyvek sok esetben ma is elérhetők, sőt, egyes eszközök belsejében még részletes szerelési ábrák is találhatók. Véleménye szerint a mai elektronikai termékek gyakran úgy készülnek, mintha eleve törésre lennének tervezve, és nem a javíthatóságot szolgálnák.

Sarah Dodge szerint a javítás és újrahasználat a körforgásos gazdaság alapelveit erősíti, amelynek célja, hogy az anyagok ne váljanak hulladékká. Egy CD-lejátszó kidobása vagy akár újrahasznosítása is jelentős energiaveszteséggel jár, hiszen a gyártás során befektetett energia elvész. A régi zenei eszközök életre keltése azonban nemcsak fenntarthatóbb, hanem érzelmileg is értékes.

Erre jó példa Mike Hammond története, aki karácsony előtt szerette volna különleges ajándékkal meglepni feleségét, Ellent. A padláson porosodott egy lemezjátszó, amelyet Ellen 1960-ban, tízéves korában kapott ajándékba, ám az eszköz már nem működött. Hammond nem akarta kidobni a sok emlék miatt, ezért Maherhez fordult segítségért. Karácsony napján Ellen a háztartási helyiségben találta meg a működő lemezjátszót, amely éppen a Beatles A Hard Day’s Night című albumát játszotta. Az élmény könnyeket csalt a szemébe, és a családtagok is meghatódva idézték fel a régi emlékeket.

A digitális zenei szolgáltatások korában sokan gondolnák, hogy a kazetták, CD-lejátszók és lemezjátszók végleg a múlt részévé váltak. A valóság azonban egészen más képet mutat: világszerte egyre többen fordulnak vissza a klasszikus zenehallgatási formákhoz, és ezzel párhuzamosan a régi audioeszközök javítása és újrahasználata is látványos fellendülést mutat, írta egy éve a BBC.

A kazetták visszatérése és a nosztalgia ereje

Manchesterben működik a Mars Tapes, amely Alex Tadross társtulajdonos szerint az Egyesült Királyság utolsó olyan üzlete, amely kizárólag kazettás zenei kiadványokat árul. A bolt forgalma kifejezetten erős: Tadross elmondása szerint amikor bejelentették az Oasis turnéját, szinte minden Oasis-kazetta azonnal elfogyott. Hasonlóan nagy az érdeklődés az 1980-as évek zenéi iránt, különösen Kate Bush kazettái kelendők, amit Tadross részben annak tulajdonít, hogy a zenész dalai szerepeltek a Stranger Things című Netflix-sorozatban.

A vásárlók köre vegyes: sok húszas éveiben járó fiatal és tinédzser most ismerkedik először a kazettákkal, míg a negyvenes-ötvenes korosztály inkább nosztalgikus okokból vásárol. Tadross szerint a vásárlók többsége mégis 30 év alatti, és gyakran szülőkkel együtt érkeznek az üzletbe. Népszerűek a bolt saját márkás kazettás magnói is, sokan itt veszik meg életük első ilyen készülékét. A Mars Tapes sikere egy szélesebb trend része: egyre többen vásárolnak és javíttatnak régi zenei eszközöket.

A SEMRush adatai szerint 2020 és 2024 között a „CD player repair near me” keresések 23 százalékkal, míg az „audio equipment repair near me” kifejezés keresései 91 százalékkal nőttek. A Statista előrejelzése szerint a globális elektronikai javítási szolgáltatások piaca 2021 és 2033 között 122 milliárd dollárról 240 milliárd dollárra nőhet.

Javítás, fenntarthatóság és érzelmi kötődés

Sokan azért fordulnak el a digitális zenei megoldásoktól, mert a modern Bluetooth-hangszórók és fülhallgatók nem nyújtják azt az egyedi élményt, amit a régi eszközök. Sarah Dodge, az Ellen MacArthur Foundation stratégiai design menedzsere szerint a piac tele van olcsó, kényelmes, de személytelen eszközökkel. Úgy véli, hogy amikor valaki megjavít egy tárgyat, erősebb érzelmi kötődést alakít ki vele, így a tulajdonlás élménye is sokkal értékesebb lesz.

Mark Maher, a West Midlands régióban működő Perton Electronics tulajdonosa eredetileg hobbiból javított audioeszközöket, ám a megnövekedett kereslet miatt 2023 szeptemberében felmondott multinacionális munkahelyén, hogy teljes munkaidőben ezzel foglalkozzon. A kereslet annyira megnőtt, hogy kénytelen volt lezárni weboldala kapcsolatfelvételi űrlapját. Elmondása szerint egyre többen szeretnék felújíttatni régi Sony Walkmanjeiket, kazettás rádióikat vagy hordozható CD-lejátszóikat, amelyeket tinédzserkorukban használtak. Szerinte ezek az eszközök korábban tartósabbra és javíthatóbbra készültek, mint a mai modellek, ráadásul komoly szakemberhiány is van a javítók körében.

Maher Mend it Mark nevű YouTube-csatornája közel 100 ezer feliratkozóval rendelkezik. A Back Market felújított technológiai piactér adatai szerint az audioeszközök kategóriája átlagosan 123 százalékos éves növekedést mutatott 2016 óta, és a lemezjátszók a legkelendőbb retro termékek közé tartoznak.

Londonban, a camdeni Fixing Factory javítóközpontban Dermot Jones, az innovációért felelős vezető szerint az audioeszközök a javítások jelentős részét teszik ki. Kazettás magnók, CD-lejátszók, fejhallgatók, hangszórók és lemezjátszók egyaránt megfordulnak náluk. Jones kiemeli, hogy a régi készülékek hosszabb élettartamúak, a műszaki leírások és szervizkézikönyvek sok esetben ma is elérhetők, sőt, egyes eszközök belsejében még részletes szerelési ábrák is találhatók. Véleménye szerint a mai elektronikai termékek gyakran úgy készülnek, mintha eleve törésre lennének tervezve, és nem a javíthatóságot szolgálnák.

Sarah Dodge szerint a javítás és újrahasználat a körforgásos gazdaság alapelveit erősíti, amelynek célja, hogy az anyagok ne váljanak hulladékká. Egy CD-lejátszó kidobása vagy akár újrahasznosítása is jelentős energiaveszteséggel jár, hiszen a gyártás során befektetett energia elvész. A régi zenei eszközök életre keltése azonban nemcsak fenntarthatóbb, hanem érzelmileg is értékes.

Erre jó példa Mike Hammond története, aki karácsony előtt szerette volna különleges ajándékkal meglepni feleségét, Ellent. A padláson porosodott egy lemezjátszó, amelyet Ellen 1960-ban, tízéves korában kapott ajándékba, ám az eszköz már nem működött. Hammond nem akarta kidobni a sok emlék miatt, ezért Maherhez fordult segítségért. Karácsony napján Ellen a háztartási helyiségben találta meg a működő lemezjátszót, amely éppen a Beatles A Hard Day’s Night című albumát játszotta. Az élmény könnyeket csalt a szemébe, és a családtagok is meghatódva idézték fel a régi emlékeket.

Ez is érdekelheti:

A kép csak illusztráció, forrás: Photo by DS stories: pexels