Mi a helyzet jelenleg a digitális kereskedelemben?

Az elmúlt időszakban az internetes piaci trendek, a strukturális és szabályozói változások nagy hatással voltak a magyar online kereskedelemre. Már a tavalyi év első felében is egyértelműen láthatóak voltak az új irányvonalak, de idén is rengeteg tényező változott a hazai piacon. Az biztos, hogy kihívásokból nincs hiány a hazai e-kereskedelemben.

Árérzékenység figyelhető meg

Ha önmagában nézzük a 2023 első feléről készített felméréseket, akkor azt láthatjuk, hogy a forgalom elérte a 631 milliárd forintot, ami 8,8%-os növekedést jelent az 2022-es adatokhoz képest. Elsőre ez pozitív fejleménynek tűnhet, de ha az inflációt is figyelembe vesszük, akkor valójában reálértéken visszaesés tapasztalható a szektorban. 

Az elektronikus kereskedelem globális szinten jelentős növekedést mutat, ez köszönhető a technikai fejlődésnek is. A BizPay által kínált Worldline megoldások nagy segítséget jelentenek a webshopok számára, hogy hatékony, gyors és biztonságos fizetési szolgáltatásokat tudjanak használni a felület kialakításához.

A piacot megvizsgálva láthatjuk, hogy egyre nagyobb szerepet kap a fogyasztóvédelem tiszteletben tartása és a szabályozások követése, szigorítása. Az online értékesítés aránya a kiskereskedelem teljes forgalmán belül a pandémia előtti szintre csökkent. Ez nagy kihívást jelent a digitális kiskereskedők számára, mivel az élelmiszer-infláció nagymértékben hajtja a hagyományos boltok forgalmát. Az online élelmiszerkategória aránya még mindig csekélynek mondható. A külföldi webáruházak térnyerése jelenleg a motorja a hazai e-kereskedelmi piacnak. A belföldi cégek forgalma sajnos stagnáló vagy enyhén csökkenő tendenciát mutat.

Ez nagy átalakulást jelez, az inflációs nyomás és a vásárlói magatartás változása miatt a potenciális vevők egyre inkább árérzékenyebben viselkednek. Kevesebb helyen vásárolnak, és az árak összehasonlítására minden eddiginél nagyobb figyelmet fordítanak.

A vásárlók száma jobban növekszik, mint a forgalom

A jelenség mögött egyértelműen az “alávásárlási” magatartás áll. A kártyás fizetések aránya még jobban növekedett, az utánvétes tranzakciók csökkentek. Ma már a kiskereskedők 85%-a kínál bankkártyás fizetést, és egyre több helyen tudjuk a kártyaadatok elmenteni a későbbi vásárlásokhoz. 

2024 márciustól már a Magyar Posta Zrt. által kínált postai szolgáltatásokat is fel kell tüntetni a kereskedelmi célú internetes honlapokon kézbesítési lehetőségként. Ez jelentős hatással lehet az online kereskedőkre, mivel új ügyfélszolgáltatási és logisztikai követelményeket kell teljesíteni a vállalkozásoknak. 

Mit hozhat a jövő?

2024-től a kiskereskedők többsége egyértelműen a növekedést várja, de az egyharmaduk majdnem csökkenést jósol. A fő kockázatok között szerepel továbbra is az infláció, a vásárlóerő csökkenése, illetve a külföldi szereplők megjelenése, térnyerése a magyar piacon.

Szponzorált tartalom – Hirdetés (x)