Meglepő fordulat: az elektromos autók gyakrabban romlanak el, mint a benzinesek?

Egy friss brit felmérés szerint az elektromos autók nagyobb eséllyel hibásodnak meg, mint a benzines vagy dízel járművek. A What Car? magazin és a MotorEasy közös kutatásában közel 30 ezer autóst kérdeztek meg arról, milyen meghibásodásokat tapasztaltak az elmúlt két év során, írja a Yahoo! News.

A felmérés a különböző meghajtású autók – benzin, dízel, hibrid és elektromos – megbízhatóságát hasonlította össze. Az eredmények szerint az autósok 11 százaléka számolt be olyan hibáról, ami miatt járműve használhatatlanná vált. A benzines autóknál ez az arány 10,7 százalék volt, míg a hibrideknél 14,1 százalék, a dízeleknél pedig 15,4 százalék.

Az elektromos autók (EV-k) esetében a meghibásodások több mint 40 százaléka végződött azzal, hogy a járművet vontatni kellett – ez jóval magasabb arány, mint a benzineseknél, ahol ez csak 29,6 százalék. Az AA (Brit Autóklub) vezetője szerint az EV-k gyakran hibásodnak meg a töltési kábelek elakadásai vagy technikai zavarok miatt.

Bár sokan úgy gondolják, hogy az elektromos autók megbízhatóbbak, mert kevesebb mozgó alkatrészük van, a valóságban ez nem mindig igaz. A kutatás rámutatott: ha egy elektromos autó lerobban, a helyszíni javítás csak ritkán hoz végleges megoldást. Az ilyen esetek mindössze negyedében tudták a szerelők újra működésre bírni a járművet. Ezzel szemben a benzines autósok kétharmada már a helyszínen folytatni tudta útját.

Az elektromos autók ráadásul nem vontathatók egyszerűen – ha a hajtott kerekek forognak vontatás közben, az könnyen tönkreteheti az elektromotort. Ezért az ilyen járműveket gyakrabban kell tréleren szállítani.

Edmund King, az AA elnöke szerint az EV-tulajdonosok gyakran megijednek a műszerfalon felvillanó figyelmeztető jelzésektől, és azonnal segítséget hívnak. Ezzel szemben a hagyományos autók sofőrjei sokszor maguktól is eljutnak a legközelebbi szerelőhöz.

Javítási költségek

Ugyanakkor jó hír az EV-tulajdonosoknak, hogy a javítási költségek gyakran kedvezőbbek. Az elektromos autósok 89 százaléka számolt be arról, hogy nem kellett fizetnie a javításért, és csak 3 százalékuk fizetett többet 1500 fontnál (kb. 700 ezer forint). A hibrideknél ez az arány még kedvezőbb volt: 91 százalék ingyenes javítás mellett csak 2 százaléknál lépte túl a számla az 1500 fontot.

Ezzel szemben a benzines autósok 76 százaléka kapott ingyenes javítást, míg a dízel autósok esetében csak kétharmaduk számolt be hasonlóról. A kutatás tehát azt mutatja: bár az elektromos autók gyakrabban hibásodhatnak meg, a javításuk sok esetben olcsóbb, mint a hagyományos járműveké.

Ez is érdekelheti:

2025 ígéretes elektromos autói, íme a TOP 10-es lista!

Íme a 10 legolcsóbb új elektromos autó Magyarországon

A nyitókép csak illusztráció, forrás: Photo by Freek Wolsink: pexels