Ingatlan-adásvételi szerződés – az ördög a részletekben rejlik

aokt httpshousiko.com 2025 oktober Cikk2

A hírekben folyamatosan olvashatunk az ingatlanpiac hazai élénküléséről, ami alapján akár a Te fejedben is megfordulhat, szívesen belépnél a piacra akár vevőként akár eladóként.

Nincs is ezzel semmi baj, azzal viszont érdemes tisztában lenned, hogy ingatlan adásvételekor a megfelelő ingatlan megtalálása, a legjobb ajánlat felkutatása mellett az adminisztratív feladatokra, a szerződés megkötésére is érdemes komoly hangsúlyt fektetni.

Mielőtt elkezdenéd tanulmányozni a Housiko ingatlanközvetítő oldalt, olvasd el ezt a cikket, hiszen fontos információkat gyűjtöttünk össze benne az ingatlan-adásvételi tranzakciók lebonyolításával kapcsolatban.

Az ügyvéd szerepe, a kapcsolódó költségek

Magyarországon minden ingatlan-adásvételi szerződést ügyvédnek kell ellenjegyeznie, hiszen a tulajdonjog földhivatali bejegyzéséhez ez elengedhetetlen. Ha belegondolsz, ez nem csupán törvényi előírás, hanem a felek érdeke is, hiszen szakértő segítséggel az ügylet biztonsággal lebonyolítható.

Mifelénk az a szokás, hogy a vevő választ ügyvédet, a munkadíjat is ő fizeti, hiszen elsősorban ő vállal anyagi kockázatot a vételár átadásával, komoly érdeke fűződik ahhoz, hogy az ingatlan tulajdonjoga zavartalanul a nevére kerüljön.

Azt azonban fontos tudni, hogy az ügyvéd ennek ellenére nem a vevő ügyvédje, a feladata az, hogy a felek közös akaratát a jogszabályi előírásoknak megfelelően írásba foglalja. A szerződés rögzíti a szavatossági feltételeket, a határidőket és a lehetséges szankciókat is, így igazából mindkét fél védelmét szolgálja.

Feladatok a szerződéskötés előtt

A szerződés tervezetének elkészítéséhez a felek együttműködésére van szükség. Össze kell gyűjteni a személyes adatokat, az ingatlan pontos adatait, és az adásvétellel kapcsolatos részletekben is meg kell állapodni, elsősorban például a vételárban és a fizetés ütemezésében.

Minél teljesebb az ügyvéd rendelkezésére bocsátott információcsomag, annál kevesebb utómunkára lesz szükség a tervezettel kapcsolatban. Ha az adásvétel ingatlanközvetítő nélkül zajlik, akkor általában a vevő gyűjti össze a szükséges adatokat és továbbítja az ügyvédnek. 

Közvetítő bevonásával a folyamat gördülékenyebb, a szakember már rendelkezik a szükséges adatok többségével, egyezteti a lebonyolítással kapcsolatos igényeket, határidőket, kapcsolatot tart mind az ügyvéddel, mind az érintett felekkel.

Tipikus buktatók és megelőzésük

Gyakran előfordul, hogy a felek csak a vételárban állapodnak meg, és csak az utolsó pillanatban derül ki, hogy lényeges részletekről mást gondolnak. Ilyen lehet például a birtokba adás időpontja, a fizetés ütemezése, illetve hogy milyen ingóságok maradnak az ingatlanban. Sajnos nem ritka, hogy egy televízió vagy egy berendezési tárgy miatt alakul ki vita, ami veszélyezteti az ügylet megvalósulását.

Az ilyen kellemetlen helyzetek elkerülése érdekében célszerű minden részletet előre rögzíteni, hogy a szerződés aláírása már csak egy kellemes formalitás legyen. 

Szponzorált tartalom – Hirdetés (x)

A nyitókép forrása: az ügyfél oldala