Egy friss Finance Buzz elemzés szerint az Egyesült Államokban működő gyorsétteremláncok az elmúlt tíz évben drasztikus áremeléseket hajtottak végre, írja az economix.
Bár az árak között jelentős szórás tapasztalható, általánosságban elmondható, hogy az ételek árai nagyobb mértékben nőttek, mint az infláció. Az elmúlt tíz évben az áremelkedések 39-100 százalék között mozogtak, meghaladva az Egyesült Államok átlagos inflációs emelkedését, ami 31 százalék volt a vizsgált időszakban.
A legnagyobb mértékű áremelkedés a világ legnagyobb gyorsétterem-láncánál, a McDonald’s-nál történt. Népszerű menüik árai akár 100 százalékkal is emelkedtek tíz év alatt, vagyis megkétszereződtek, ugyanakkor egyes ételeik árai még ennél is nagyobb növekedést mutathatnak.
Az amerikai vásárlók elégedetlenségét az 18 dolláros (6600 forint) Big Mac menü és az 5,69 dolláros (közel 2100 forint) hasábburgonya ára is kiváltja – írja a New York Post.
Daniel Roccato, a San Diego-i Egyetem vállalati pénzügyeket oktató professzora szerint további áremelés már nem valószínű. Az amerikai McDonald’s új ajánlatai is arra utalnak, hogy a vállalat a vevőket visszacsalogatná az éttermekbe.
Az elmúlt évek elemzései azt mutatják, hogy a legnagyobb gyorsétterem-láncokban a fogyasztói kör inkább a szegényebb, alacsonyabb jövedelemmel rendelkező társadalmi csoportok felé tolódik, vagyis ők adják a visszatérő vásárlók többségét. A vállalatoknak egyre inkább figyelemmel kell kísérniük, hogy mekkora árváltozást tolerálnak el a vevők.
A nyitókép csak illusztráció, forrás: Photo by freestocks.org: pexels